donderdag 31 oktober 2013

In de bonen - 5058

Begin oktober had ik even snel uitgerekend hoeveel bloemen er in mijn bloementuintje gingen komen. Ik kwam uit op 147. Inmiddels ben ik er achter dat ik een denk- en een rekenfout heb gemaakt.
Ik was uitgegaan van 13 bloemen breed en 19 bloemen hoog. Daar kwam de rekenfout al te voorschijn. 13 x 19 = 247 en geen 147. Volgens realiseerde ik me dat de rijen natuurlijk niet recht onder elkaar komen. De rijen verspringen steeds, waardoor er meer rijen in gaan.
Uiteindelijk betekent dat 13 x 13 en 12 x 12 = totaal 313 bloemen (2.191 hexagonnen)
Dan nog maar even verder gerekend. Beige hexagonnen moet ik in totaal gaan maken: 2.335 en in de gekleurde rand komen ook nog eens 532 hexagonnen. Volgens mij staat de teller dan op
5.058
Ondertussen ben ik vrijwel elke avond met m'n kartonnetjes bezig. Een klusje dat je lekkervoor de TV kunt doen.
 De eerste bloemen zitten ook al in elkaar.
 Zo zou het moeten gaan worden
Ik ben er alleen nog niet uit of de kleuren kriskras door elkaar gaan komen of in een patroon. Maar ik heb nog even tijd om daar over na te denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten