zondag 16 maart 2014

even iets anders

Gisteren was het dan wel worldwide Quilting Day, maar ik heb even iets anders gedaan. Ik had een workshop speksteen bewerken. 
Na wat uitleg mochten we een steen uitkiezen om te bewerken. Als beginner had ik het advies gekregen om geen al te grote steen uit te kiezen, zodat ik hem aan het eind van de dag klaar kon hebben. Na wat dubben heb ik een steen uitgekozen en die mocht ik te lijf gaan met vijlen, raspen en nog veel meer. Jammer genoeg heb ik van de originele steen (grof en hoekig) geen foto gemaakt, maar na 2 uur had ik dit bereikt:
na 2 uur raspen en vijlen
Je kunt op de foto de bergen vijlsel zien die er af zijn gekomen.
 
Na de lunch moest er eerst met schuurpapier 120 worden geschuurd om alle oneffenheden, gaatjes en krassen weg te werken. 

Als de steen glad genoeg is, wordt er geschuurd met water met papier korrel 400 en de finishing touch volgt met schuurpapier 1200. Tot slot wordt de steen ingewreven met bijenwas en uitgewreven en dan heb je van een hoekig onaantrekkelijke steen iets moois gemaakt.

De grootste verrassing was het moment dat de steen in het water gaat, want dan zie je nl. pas de kleur van de steen. 
Nu moet de steen alleen nog maar op een mooi voetstuk komen en kan ik er een mooi plekje voor uitzoeken.

Overigens heb ik toch nog wel wat gequilt. Gisteravond voor de tv heb ik mijn huiswerk voor de sampler afgemaakt. 
huiswerk sampler
Officieel is het de bedoeling dat er twee randen van crazy quiltwerk in de sampler komen, maar dat ga ik niet doen. Ik heb wel het blok gemaakt (was ook een eerste keer voor me) maar ik ga het denk ik gebruiken als label voor de quilt.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om eens een uitstapje in techniek te maken, je steen ziet er prachtig uit. Mooie quiltblokken heb je gemaakt, mooie kleuren/stoffen gebruik je.

    BeantwoordenVerwijderen