donderdag 7 februari 2019

Bakken vraagt geduld

Mijn moeder vond dat ik hoog nodig weer eens wat moest schrijven, dus dat doen we dan.

Een poosje geleden kwam ik in het bezit van het boek Brood (op ontdekkingsreis met Robèrt van Beckhoven). Een boek boordevol met, jawel, recepten om brood te bakken. 

Ergens half januari bedacht ik dat ik de volgende dag wel eens het recept voor de Brioche kon proberen, dus even bij de ingrediënten gekeken of ik nog wat mee moest brengen uit de winkel. Bloem, zout, suiker eieren, boter, allemaal in huis. Maar desem? Nee. Even verder lezen waar dat te koop zou kunnen zijn..... Verrassing, je moet het zelf maken (inmiddels weet ik dat het ook in gedroogde vorm te koop is in zakjes). Oké, dan gaan we desem maken volgens de instructies in het boek. Eerst ingrediënt: fruitwater! Waar haal ik fruitwater ? Dat moet je dus ook zelf maken. 

Op 25 januari ben ik begonnen met het fruitwater en op 30 januari was dat zo ver dat het te gebruiken was om de desem mee te beginnen. Desem is niet zomaar 1, 2, 3 klaar, dat moet je een aantal dagen laten staan en "voeden". 
fruitwater na 4 dagen, 1e dag van desem en dag 4 van desem
Brioche brood is niet echt moeilijk om te maken (zeggen ze), het kost wel tijd omdat het een nacht moet rijzen.
Dinsdagavond 5 februari was het dan zover, ik ging beginnen met de brioche. Nu heb ik wel een keukenmachine, maar dat is eigenlijk geen kneedmachine. Of het hier aan heeft gelegen weet ik niet zeker, maar mijn deeg was en bleef een grote plakzooi. Volgens het boek is dat ook wel enigszins de bedoeling, maar ik kon er echt niets mee. Nog geprobeerd om het met de hand te kneden, maar ik kreeg maar een gedeelte van het deeg uit de mengkom, vervolgens bleef er nog een flink deel aan mijn handen zitten, dus toen ik aan de laatste stap toe was (bijmengen van de boter) durfde ik dat niet meer aan. De verhoudingen zouden absoluut niet meer kloppen, zonde van de boter. Dus het deeg wat ik nog over had belandde in de vuilnisbak. Wat restte was een flinke afwas.

Woensdagavond was het tijd voor poging 2. Min of meer ouderwets het deeg in een grote mengkom gedaan en gemengd met de elektrische mixer met deeghaken (en i.p.v. 3 grote eieren 2,5 grote eieren). Deze keer een deeg dat veel beter te hanteren was. 
voor en na het rijzen
Het eindresultaat mocht een hele nacht in een afgesloten kom rijzen in de koelkast.

En vanochtend (7 februari) was het dan eindelijk zo ver, ik kon mijn brioche bakken.
Ook vanochtend moest het nog even narijzen, maar met de lunch stond de brioche op tafel

Eindelijk een Brioche
Het was de moeite waard.

Groetjes,
Marja



1 opmerking: