dinsdag 9 april 2019

Tussendoortje

de laatste maanden ontbrak me de lust om te quilten een beetje. Maar onlangs kwam daar verandering.

Onze familie is al jaren lid van watersportvereniging de Bergse Maas. In de loop van die jaren hebben we binnen de vereniging feesten/evenementen gehad. Bij die gelegenheden was het goed gebruik om katoenen tasjes met opdruk uit te delen aan de leden. Veel leden hebben deze tasjes gespaard / bewaard. Begin van het jaar kreeg ik een stapel bewaarde tasjes van een van onze oudere leden. Aangezien ik zelf al een verzameling heb liggen en dubbele bewaren weinig zin heeft, bedacht ik dat ik er wel iets van kon maken.
Een herinneringsquilt.

Eerst heb ik alle tasjes gewassen. Dat leverde nog een probleem op, want een van de gele tasjes liep uit, wat er voor zorgde dat alle ecru tasjes vies geel werden. Dus moest alles nog een keer behandeld met ontkleurder.

Daarna kon alles in "hapklare"stukken worden geknipt. Ik heb voor de quilt-as-you-go methode gekozen. Elk tasje was een blok. Op internet heb ik gezocht naar quilt-sjablonen. Hier heb ik in mijn borduursoftware borduurpatronen van gemaakt. Vervolgens elk blok met vulling en achterkantstof ingespannen en geborduurd met de borduurmachine.
Al weer even geleden had ik een klos transparant borduurgaren gekocht. Dit was een mooie gelegenheid om het uit te proberen.
gequilt met transparant garen
Langzaam aan groeide de stapel blokken.
stapel blokken
Vervolgens blok voor blok aan elkaar zetten.

De achterkant met de hand gesloten.
ook een paar maritieme afbeeldingen gebruikt om te quilten
Als extraatje op de hoekpunten nog wat geborduurd/gequilt:

En dan is dit het eindresultaat.
het blok rechts boven is van 2002 (Heusden-Woudrichem).
Dat jaar is er inkt gebruikt die pas tevoorschijn komt in het zonlicht.
Nog even een label met wat kleine persoonlijk details en klaar is Marja


Groetjes,
Marja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten